De gevaren van de populaire Fatbike: Dit is de manier om het minder aantrekkelijk te maken!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Op dit moment zijn fatbikes een gemeenschappelijke verschijning, vooral onder jongeren die er op volle snelheid mee voorbijrijden. Hoewel deze elektrische fietsen met brede banden populair zijn, brengen ze ook bepaalde risico’s met zich mee. Als ouder zijnde, wat kan men doen wanneer een kind interesse toont in zo’n fatbike?

Enkele jaren geleden waren fatbikes vrij onbekend, maar momenteel zijn ze alomtegenwoordig. Deze fietsen hebben een opvallende groei doorgemaakt binnen de fietsindustrie.

Wat aanvankelijk begon als een fiets voor avontuurlijke fietsers, is nu een trendy mode-accessoire geworden. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze tegen, waar hun hoge snelheid en brede banden soms voor hinder kunnen zorgen.

Er is een opmerkelijke toename geweest in het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers vorig jaar, deels door de groeiende populariteit van e-bikes.

Oorspronkelijk waren deze snelle fietsen niet ontworpen voor stedelijk gebruik; ze vinden hun oorsprong in Alaska en de poolgebieden, waar robuuste fietsen noodzakelijk waren vanwege de ijzige omstandigheden. Ook in woestijngebieden bleken ze handig te zijn.

Sinds ongeveer 2000 nam de populariteit van e-bikes toe, waardoor fietsproducenten begonnen met het creëren van stevige frames en brede banden voor ruw terrein. Het toevoegen van elektrische ondersteuning maakte deze fietsen nog veelzijdiger.

Vandaag de dag worden fatbikes niet alleen door avonturiers gebruikt, maar ook door jonge mensen in stedelijke gebieden.

De populariteit van fatbikes onder jongeren is te wijten aan hun stoere uitstraling, maar deze populariteit brengt ook problemen met zich mee op het gebied van overlast en verkeersveiligheid.

Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is de opkomst van de fatbike dan ook “geen goede ontwikkeling,” zoals hij uitlegt aan Metro.

Volgens Tertoolen is er een trend waarbij veel mensen de brommer inruilen voor een fatbike, wat soms gevaarlijke situaties kan opleveren.

Volgens Tertoolen brengt dit gedrag risico’s met zich mee, vooral bij het gebruik van fatbikes.

Er zijn zorgen over het gedrag van fietsers zoals Tertoolen aangeeft: “Er wordt roekeloos geracet en stunts uitgehaald. Het vermijden van fatbikes is voor sommigen een uitdaging,” zegt hij.

“Er zijn groepen jongeren die rondhangen met hun fatbikes, wat voor overlast zorgt,” aldus Tertoolen, die aangeeft dat de populariteit onder jongeren te danken is aan het stoere imago van deze fietsen.

“Het is een statussymbool. De marketing erachter speelt goed in op de wens om gezien te worden met zo’n snelle, robuuste fiets,” aldus Tertoolen.


Ook het feit dat de helmplicht voor snorfietsen van invloed is, heeft geleid tot een toename in populariteit van fatbikes. Een maatregel die is genomen, is het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.


Eind maart presenteerde Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een plan om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Het plan omvat onder andere een verbod op opvoersetjes.


Volgens Tertoolen zijn de genomen maatregelen ontoereikend om de overlast en verkeersveiligheid te verbeteren. Hij pleit voor strengere maatregelen, zoals het verplicht dragen van een helm.


“Met een helmplicht is het probleem opgelost. Het zal de aantrekkelijkheid van fatbikes verminderen,” speculeert hij. “Vooral jongeren zijn terughoudend om een helm te dragen.”


Tertoolen suggereert om de fatbike te classificeren als een snorfiets, wat automatisch een helmplicht met zich mee zou brengen, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.

Voor hem zijn andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens, minder wenselijk. “Leeftijd is vaak lastig in te schatten en handhaving kost politie-inzet.” Hij ziet vooral ouders als degenen die verantwoordelijk zijn.

“De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.” De focus op geld verdienen ligt volgens hem meer bij fietsenmakers en producenten.

Dus, de verantwoordelijkheid begint bij ouders en opvoeding. Als het gaat om een fatbike voor je kind, wat is zijn reactie? “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”

Tertoolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en de risico’s met betrekking tot verkeersveiligheid.

“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.’

Volgens Tertoolen is “Het huidige gebruik van fatbikes is slecht voor de gezondheid en het milieu. Je hoeft minder te trappen en e-bikes hangen het grootste deel van de dag aan de lader,”

1. Er zijn stappen die genomen kunnen worden om overlast te verminderen!
2. Zodra bepaalde maatregelen worden geïmplementeerd, zal het gebruik van fatbikes afnemen!
3. Het is van belang om deze regels snel in te voeren!
4. De mening wordt gedeeld!
5. Geen verdere opmerkingen nodig!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven