Genieten van een huisdier is fantastisch, maar je lieve hond of kat kan soms gezondheidsproblemen hebben die een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk maken. Maar wat zijn daar eigenlijk de kosten van?
Een onderzoek uitgevoerd door een huisdierenverzekeraar heeft aan het licht gebracht dat huisdiereigenaren vaak een verkeerd beeld hebben van de bijbehorende kosten.
Uit de studie van huisdierenverzekeraar Figo is gebleken dat Nederlandse huisdiereigenaren zich onvoldoende bewust zijn van de financiële verplichtingen die komen kijken bij de verzorging van hun huisdieren.
De geschatte kosten voor een medische behandeling door de dierenarts worden vaak vijf tot zes keer lager ingeschat dan de werkelijke prijs door huisdiereigenaren. Hierdoor kunnen zij vaak verrast worden door onverwacht hoge kosten na een dierenartsbezoek.
Sommige huisdiereigenaren geven aanzienlijke bedragen uit aan extra’s zoals verjaardagsfeestjes voor hun huisdier of sessies met een holistische gedragscoach.
In geval van noodzakelijke zorg blijken veel eigenaren minder goed voorbereid te zijn. De werkelijke kosten bij de dierenarts zijn niet altijd bekend bij baasjes.
Meer dan 70 procent van de Nederlandse eigenaren van honden en katten is van mening dat hun huisdieren minstens dezelfde zorg moeten krijgen als zijzelf. Ondanks dat geeft 65 procent aan alleen naar de dierenarts te gaan als het absoluut nodig is.
De voornaamste reden hiervoor zijn de hoge kosten; meer dan 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek van meer dan duizend personen vindt de prijzen onredelijk.
Volgens DigiRedo zijn de gemiddelde medische kosten voor huisdieren in het afgelopen jaar met 10 procent per behandeling gestegen.
De verwachtingen van eigenaren en de werkelijke kosten liggen vaak ver uit elkaar. Bijvoorbeeld denken Nederlandse eigenaren van katten dat een behandeling voor een gebroken pootje 347 euro kost, terwijl dit
De kosten van een dierenartsbezoek kunnen in werkelijkheid oplopen tot wel 2000 euro, afhankelijk van de complexiteit van de breuk.
Uit een onderzoek blijkt dat een op de vijf hondenbezitters aangeeft dat ze het bedrag dat ze bereid zijn jaarlijks aan zorgkosten te betalen (gemiddeld 1400 euro) niet direct kunnen ophoesten.
Pascale Fuchs, directeur van de Dierenartsen Spoed Telefoon, deelt haar inzicht: “Tijdens spoeddiensten merken we dat mensen vaak wachten met een bezoek aan de dierenarts vanwege de kosten. Uiteindelijk moeten ze dan gebruikmaken van spoedzorg, wat nog hogere kosten met zich meebrengt.”
Voor veel huisdierenbezitters vormen de hoge kosten een obstakel: 14 procent van de hondenbezitters en 11 procent van de kattenbezitters hebben in het verleden medische behandelingen voor hun huisdieren uitgesteld.
Om deze kosten beter te kunnen dragen, kan het afsluiten van een verzekering voor huisdieren een oplossing bieden. Naar schatting heeft 3 tot 8 procent van de Nederlandse huisdierbezitters een dergelijke verzekering.
Er wordt geconcludeerd uit het onderzoek dat 58 procent van de respondenten van mening is dat een screening of test nodig zou moeten zijn voordat mensen een huisdier aanschaffen.
Vanuit het perspectief van meer dan de helft van de respondenten, zou alleen degenen die zich financieel de zorg voor een huisdier kunnen veroorloven, overwegen om een huisdier te nemen.
1. Verrassende resultaten in het onderzoek.
2. Huisdieren zouden alleen moeten zijn voor mensen die zich dit financieel kunnen veroorloven.
3. Uitstel van een bezoek is een keuze van velen.
4. De kosten worden vaak onderschat, tot wel 5 tot 6 keer lager ingeschat.
5. Voor velen zijn de kosten niet meer te dragen.