“Ken je dat gevoel, dat je vriend er echt een hekel aan heeft om met je mee te gaan winkelen? Zelfs smeken helpt niet altijd om hem over te halen om mee te gaan?”
“En als hij dan toch toestemt (goed gedaan trouwens!), loopt hij chagrijnig achter je aan terwijl jij vol enthousiasme alle rekken afstruint. Het is herkenbaar voor velen van ons.”
“Wat is eigenlijk de reden achter het feit dat mannen zo’n hekel hebben aan winkelen? Er bestaan twee interessante theorieën hierover, en eerlijk gezegd zijn we er misschien wel blij mee!”
“De eerste, oudste theorie gaat over mannen als jagers. Vroeger was hun taak om de prooi te vangen en wanneer dat gelukt was, waren ze tevreden.”
“Vrouwen daarentegen waren meer de verzamelaars die op zoek gingen naar voedsel. Nu jagen we op koopjes en nieuwe items. Het zit gewoon in ons DNA.”
“Maar er is nóg een andere theorie. De tweede theorie stelt dat er simpelweg meer te winkelen valt voor ons vrouwen.”
“Winkelcentra zijn ontworpen met ons in gedachten, met onze liefde voor mode. In de traditionele rolverdeling verdiende de man het geld en deed de vrouw de inkopen.”
“Dit leidde ertoe dat winkeliers en adverteerders er alles aan deden om voornamelijk vrouwen te verleiden tot aankopen. En dat is ze gelukt!”
“In de gemiddelde winkelstraat zie je veel grote modeketens die gericht zijn op vrouwen, gevolgd door tal van damesmodezaken en speciaalzaken.”
“Naast al die winkels zie je wat eettentjes, enkele sportzaken en een paar winkels specifiek voor mannen.”
“Het aanbod voor vrouwen is van nature al veel groter, met meer winkels en meer keuze. Zelfs in de unisex winkels van de grote modeketens ligt de focus duidelijk meer op vrouwen.”
“Daarom kan het dat mannen niet altijd even enthousiast zijn over het shoppen zoals wij dat zijn. Gelukkig hebben we altijd nog die hilarische foto’s van mannen die verplicht met hun vrouwlief moeten shoppen om ons dag op te vrolijken!”
Laat de arme mannen maar gewoon geld verdienen, terwijl wij ons eigen ding doen: geld uitgeven!