Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat ze hun assortiment ingrijpend zullen aanpassen ten gunste van meer plantaardige producten. Onder hen bevinden zich onder andere Picnic en Spar.
Deze beslissing maakt deel uit van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 streven ze ernaar dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden werd gelanceerd.
Wakker Dier heeft als doel supermarkten aan te sporen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote spelers zoals Albert Heijn en Jumbo zich bij deze beweging aangesloten, die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bestrijken.
Op dit moment is Vomar de enige grote supermarktketen die nog niet deelneemt aan deze campagne, dat kan wellicht nog veranderen.
Volgens Wakker Dier zijn zij nog bezig met het analyseren van hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat ze een definitieve beslissing nemen over aansluiting bij de campagne.
Deze verschuiving in de supermarktbranche weerspiegelt de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselopties.
Het streven naar een hoger percentage plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze vraag, maar ook een stap richting het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.
1. Deze twee ketens zullen meer gaan voor de plantaardige producten.
2. Komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier
3. Ook deze twee grote ketens gaan voor minder vlees in de schappen!
4. Meerdere ketens passen hun assortiment ingrijpend aan!
5. Minder vlees in de schappen en meer plantaardige producten