Plan is om weer 130 km per uur te gaan rijden: Komen we dan ook sneller aan op bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er wordt overwogen om de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, waar mogelijk.

Partijen zoals PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit idee opgenomen in hun coalitieakkoord. Wanneer en of dit wordt uitgevoerd, blijft echter onduidelijk vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Een verkeersexpert genaamd Ruben Loendersloot heeft zijn mening gegeven over de mogelijke impact van deze verandering. Hij staat positief tegenover het verhogen van de maximumsnelheid.

“Ik ben er zelf ook voorstander van om lekker door te rijden.” Desalniettemin benadrukt hij de effecten: “Als je een redelijk lege snelweg hebt en een lange afstand moet afleggen, scheelt het iets, maar niet veel.”

“Het zal er dus niet voor zorgen dat je veel vroeger op je bestemming aankomt.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 was de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Een flinke afstand rijden kan echt tijdwinst opleveren. Bijvoorbeeld, van Groningen naar Middelburg rijden midden in de nacht, kan een kwartier schelen.”

“Rijden met 130 km/uur verandert niet veel. Bijvoorbeeld, van Deventer naar Amersfoort rijden midden in de nacht, levert misschien maar 1 of 2 minuten tijdwinst op, wat weinig is.”

Loendersloot wijst er echter op dat harder rijden de gemoedstoestand van automobilisten beïnvloedt. “Het prettige gevoel van snel doorrijden is fijn.”

“Er zijn echter niet veel wegen in Nederland waarop dit daadwerkelijk mogelijk is, zelfs buiten de spits.” Hij stelt dat het aanpassen van de maximumsnelheid vooral “voor het gevoel werkt en natuurlijk om electorale redenen wordt gedaan.”

Nederland heeft te maken met druk verkeer en veel files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou deze discussie veel relevanter zijn. Omdat het daar erg leeg is, komt er dus veel meer ruimte.”

Door vaker de kans te krijgen om lekker door te rijden, kan het rijden aangenamer worden.

Volgens Loendersloot ligt de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur, wat ervoor zorgt dat het verkeer beter doorstroomt.

Hij benadrukt ook dat verschillende snelheidslimieten voor verwarring zorgen. Mensen rijden vaak standaard 100 terwijl ze later 120 mogen rijden, wat het verkeer vertraagt. Dit probleem zou zich kunnen herhalen als de maximumsnelheid overdag weer 130 kilometer per uur wordt.

Veilig Verkeer Nederland uit tevens hun zorgen over het plan en waarschuwt voor mogelijke negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact, waardoor de kans op ernstig letsel toeneemt,” aldus Veilig Verkeer Nederland.

“Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt,” voegen ze eraan toe.

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven